Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2023

Referat af skoleudviklingssamtale 2023

Søvind Skole


Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingssamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingssamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

1. Opsamling på aftaler og mål. Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

2. Præsentation af temaer.
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

3. Drøftelse af temaer. Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

4. Udvælgelse af temaer og indsatser. Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

5. Opsummering og afrunding. Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.
Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23. januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.

1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.

2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.

3. I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.

4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

 

___________________________________________________________________________________________________________________

Dato: 14. juni 2023

Deltagere: Jens Mandrup, Kamilla Refvik Hansen, Henrik Kallestrup og Marie Silbye (ref.)


Aftalte indsatsområder:

Arbejde med ”Skolemagneter” med fokus på at øge elevtrivslen

Beskrivelse af indsatsområde:
Trivselsrapporten og elevinterviews viser, at eleverne efterspørger en mere spændende skolehverdag og derfor skal den faglige trivsel blandt eleverne styrkes. Søvind skole vil fremme et læringsfokus frem for et undervisningsfokus.
Søvind skole arbejder med begrebet skolemagneter, som er en betegnelse på det, der gør at eleverne ønsker at komme i skole. En skolemagnet er her en spændende, varieret og meningsskabende undervisning samt at tilbyde eleverne flere måder at lære på.
Der arbejdes fortsat med fokus på low arousal-tilgangen ind i indsatserne.

Målet med indsatsområdet:
- Mere spændende skoledag, med varieret og mere praksisorienteret undervisning
- Mere differentieret undervisning
- Løft af den generelle trivsel, særligt den faglige trivsel
- Mere ro og mere faglig fordybelse

Mere bevægelse i skoledagen skal give mere alsidig læring

Beskrivelse af indsatsområde:
Punktet er tæt knyttet til ovenstående. Spændende og varieret undervisning handler også om at lære med kroppen og gennem bevægelse.
Søvind skole vil blive bedre til at den faglige undervisning tager afsæt i ”at gøre” og derigennem aktivere flere indlæringskanaler hos den enkelte elev.
Målet med indsatsområdet:
-  Mere varieret undervisning med fokus på at lære med kroppen
-  Øget faglig trivsel hos den enkelte elev.
-  Mindre anvendelse af skolebord/-stol og mere liv på gange & udearealer

Øge elevernes personlige mestring

Beskrivelse af indsatsområde:
Søvind skole har fokus på ”En ordentlig skole”, hvor den enkelte elev har ansvar for at bidrage til og være en del af fællesskabet. At tage ansvar og bidrage giver oplevelser og erfaringer af ”at være vigtig og nødvendig” samt at kunne håndtere udfordringer og modgang og dermed gøre den enkelte elev mere mentalt robust.
Skolen vil arbejde med at udvikle egen data til at følge indsatsen.
Målet med indsatsområdet:
- At eleverne lærer at mestre egen skolehverdag
- At eleverne lærer at være en del af fællesskabet
- At skabe en god skole, som alle har lyst til at være en del af og bidrage til