Referat af skoleudviklingssamtale 2025
Søvind Skole
Baggrund
Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
Overordnet dagsorden
1. Opsamling på aftaler og mål
Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner
2. Præsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole-, Unge og Uddannelsesudvalget.
3. Drøftelse af temaer
Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.
4. Udvælgelse af temaer og indsatser
Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.
5. Opsummering og afrunding
Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.
Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.
Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 20. januar 2025 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2025. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.
- Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
- Inklusionsgraden er over de sidste 5 år faldet for både Horsens Kommune og Landsplan. Der skal derfor arbejdes målrettet med at skabe en skole med deltagelsesmuligheder for alle børn, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes målsætning i budgetaftalen for 2024 samt det politisk godkendte kommissorium for projektet ’Deltagelsesmuligheder for alle’.
- Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbringe det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.
- Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.
Dato: 9. april 2025
Deltagere:
- Jens Mandrup, Skoleleder
- Kamilla Refvik Hansen, Viceskoleleder
- Ulla Olesen, Dagtilbudsleder
- Ole Hoffgaard Munk, Bestyrelsesformand
- Henrik Kallestrup, Skolechef
- Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref.)
Indsats 1
Beskrivelse af indsats | LowArousal/Grundlæggende pædagogisk tilgang
|
Mål med indsats | At skabe et fælles pædagogisk forståelse/ståsted i hele samdriften, samt opdatere og fastholde en pædagogisk kurs. Vi har fokus på at Søvind skole & dagtilbud fremstår og virker tydeligere som en enhed. |
Bestyrelsens bemærkninger | Vi er som forældre nysgerrig på, hvordan vi kan byde ind og være aktivt understøttende af skolens udvikling. |
Indsats 2
Beskrivelse af indsats | Deltagelses muligheder for alle. Vi har de foregående år kaldt dette punkt skolemagneter. Det drejer sig derfor stadig om
|
Mål med indsats | At skabe de bedste muligheder for at den enkelte kan lykkes fagligt og socialt i de fællesskaber, som de møder i skolen.
|
Bestyrelsens bemærkninger | Vi skal i bestyrelsen være bedre til at få forældrene med og få talt samspillet mellem forældre og skole op. Og samtidig skal vi ud ad til arbejde på at gøre Søvind til et attraktivt lokalområde, så vi har en mangfoldig sammensætning af familier og børn. |